نخستین وبینار تولید فراورده های سلول درمانی برای کاربرد بالینی: دیدگاه نظارتی


تعریف سلول درمانی 

پیوند سلول زنده از خود فرد یا فرد سالم دیگر با هدف بازسازی و درمان، سلول درمانی نام دارد که به عنوان یک روش جدید در جهان در حال انجام است. اکنون از این روش برای درمان بعضی از ضایعات و بیماری‌های پوستی نظیر ویتیلیگو و درمان بیماری استئوآرتریت در کشوراستفاده می‌شود که نتایج بسیار خوب و قابل توجهی داشته است. سلول درماني یک استراتژي جالب و مؤثر در درمان بيماريهاي عصبي است و تاکنون طی تحقیقات گوناگون، سلولهاي بنيادي جنيني (ESCs) ،سلولهاي بنيادي عصبي (NSCs) و سلولهاي بنيادي مزانشيمي(MSCs) و ساير سلولها در درمان بيماريهاي عصبي با استفاده از فرآورده های سلول درمانی به کار رفته است. سلولهاي بنيادي متنوعی در سرتاسر دورۀ تکامل پستانداران توليد ميشوند و چندين منبع براي اين سلولها وجود دارد که ممکن است در درمان بیماریهای عصبی ذكر شده مفيد باشند. سلولهای بنیادی جنینی مشتق شده از تودۀ سلولي دروني جنين، قبل از جايگزيني داخل رحم ميتوانند استخراج شده و کشت داده شوند.

چرا تمایل به سلول درمانی و کاربرد فرآورده های سلول درمانی افزایش یافته است؟

زمینه رو به رشد درمان سلولی به روشهای کشت سلولی بهینه نیاز دارد-توسعه سریع آماده سازی های سلولی در شرایط مطلوب روش تولید را امکان پذیر می سازد  که این روش ها باید ایمن ، قابل اعتماد و با استاندارد بالا و از طریق فرآورده های سلول درمانی باشند. این پیش نیازها با تکنیک های سنتی کشت سلولی متفاوت است. روشهای کشت بهینه برای سلولهای استرومایی مزانشیمی (MSCs) که به طور متداول “سلولهای بنیادی مزانشیمی” نامیده می شوند ، مورد توجه ویژه ای هستند ، که به طور همزمان در بسیاری از آزمایشات بالینی برای طیف وسیعی از بیماریها آزمایش شده اند. کاربرد بالینی آنها در تنظیمات اتولوگ یا آلوژنیک ، مستلزم گسترش آزمایشگاهی در مقیاس بزرگ قبل از استفاده است. مواد بیولوژیکی بر تکثیر و تمایز آماده سازی سلولی تأثیر می گذارند. برعکس سرم ، پلاسما هنوز حاوی فیبرینوژن و سایر اجزای تشکیل دهنده کاسه انعقادی است .بنابراین ، قبل از افزودن HPL به محیط کشت ، هپارین باید به عنوان داروی ضد انعقاد اضافه شود-در غیر این صورت ، محیط HPL ژلاتینی می شود. در این وبینار، ما نشان می دهیم که چنین ژل HPL یک ماتریس سه بعدی بسیار موثر برای کشت in vitro ثابت شده از سلول های بنیادی مزانشیمی فراهم می کند.

پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی

بازسازی بافتهای انسانی توسط سلولهای بنیادی و پیش ساز بالغ انجام می شود. پتانسیل بازسازی با افزایش سن از بین می رود و بنابراین ، پیری را می توان به عنوان از دست دادن عملکرد سلول های بنیادی سوماتیک تفسیر کرد. سلولهای بنیادی مزانشیمی (MSC) شبیه سلولهای پیش ساز برای نسبهای مختلف مزودرمی مانند چربیها ، کندروسیتها و استئوسیتها هستند . آنها را می توان از بافت های مختلف جدا کرد و کشت در چندین قسمت گسترش یافته است. با این حال ، آماده سازی های MSC ناهمگن هستند و تنها یک زیرمجموعه دارای پتانسیل تمایز چند خطی است. کاربرد فرآورده های سلول درمانی دارای استانداردهای gmp از عواملی است که حاوی اهمیت است

چرا در سلول درمانی از پلاکت لیزات ازجمله فرآورده های سلول درمانی استفاده میشود؟

پلاکت لایزات  انسان (pl)  با یک روش انجماد و ذوب ساده واحدهای پلاکت تولید می شود-بنابراین ، غنی از فاکتورهای رشد آزاد شده از بخش پلاکت است. این فاکتورهای رشد شامل فاکتور رشد مشتق از پلاکت (PDGF) ، فاکتور رشد بتا 1 (TGF-b1) ، فاکتور رشد شبه انسولین (IGF-1) و فاکتور اصلی رشد فیبروبلاست (bFGF)است. این ممکن است میزان افزایش و گسترش کشت MSC در محیط HPL را در مقایسه با FCS بیشتر منجر گردد . برای به حداقل رساندن تغییرات دسته ای به دسته ای ، HPL ها معمولاً با هم ترکیب می شوند.برعکس سرم ، پلاسما هنوز حاوی فیبرینوژن و سایر اجزای تشکیل دهنده کاسه انعقادی است .بنابراین ، قبل از افزودن HPL به محیط کشت ، هپارین باید به عنوان داروی ضد انعقاد اضافه شود-در غیر این صورت ، محیط HPL ژلاتینی می شود. در این وبینار، ما نشان می دهیم که چنین ژل HPL یک ماتریس سه بعدی بسیار موثر برای کشت in vitro ثابت شده از سلول های بنیادی مزانشیمی فراهم می کند.

نخستین وبینار تولید فراورده های سلول درمانی برای کاربرد بالینی: دیدگاه نظارتی

واحد بایو شرکت آریا فن ورزان با همکاری “مرکز تحقیقات سلول درمانی و پزشکی بازساختی آریا، پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی تهران” اقدام به برگزاری وبنیارهایی در زمینه تولید فراورده های سلول درمانی برای کاربرد بالینی نموده است. در وبینار اول به بررسی تولید فروآوردهای سلول درمانی از دیدگاه نظارتی پرداخته خواهد شد. این وبینار با حضور دکتر حمیدرضا آقایان و دکتر بابک ارجمندی روز پنجشنبه مورخ 25 شهریورماه 1400 ساعت 10 صبح برگزار خواهد شد.

لینک ضبط شده وبینار سل تراپی:
https://online.farmedschool.org/puhqiyg33t0x/

 

 

بیوتکنولوژی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

fa_IRفارسی
en_USEnglish fa_IRفارسی